Fransk Stadsbuss 1932-36

Årsmodell: 1932 - 36

Motor: 6-cyl bensinmotor på 58 hk. Toppfart 40 km/h

Passagerare: 41 sittande

Renault TN4H

Grundkonceptet till bussen kommer från hästdragna vagnar. Förarsätet i bussen är den forna kuskbocken. Bussen var från början helt öppen fram
men moderniserades 1936 med rutor och dörrar. Det kanske var skönt med värme vintertid, men sommartid är det verkligen varmt att sitta ovanför den 6 cylindriga, ca 43 kW (ca 58hk) starka bensinmotorn som avger en enorm värme under förargolvet. När bussen återstäldes i bruksskick fann renoveringsteamet en 5 cm tjock asbestisolering
under förargolvet. Den togs bort direkt p.g.a. hälsorisken. Bussen trafikerade gatorna i Paris med en besättning på tre personer; chaufför, mekaniker (som satt bredvid chauffören) samt konduktör som stod på plattformen bak. Det var konduktören som skötte inbromsningen med hjälp av bromsspaken där bak. Det var även konduktören som signalerade via ringklockan att det var klart att åka. Lägg även märke till den lilla träklossen bak på plattformen. Träklossen hade till uppgift att förhindra att påstigande passagerare halkade av när de klev på i farten. Maximal hastighet är ca 40 km/h.

Bussar av denna typ trafikerade Paris gator så sent som 1974. Denna buss skänktes till Skokloster Motormuseum av någon vän från Frankrike. Bussen blev uppställd utanför museet. Där kunde gäster och barn fritt rumstera i den. Rutor gick sönder, sidoplåtar började ramla av från trästommen som hade börjat att ruttna av vinterns och vårt klimats härjningar. Vandaler gjorde också sitt intåg och hoppade in taket. Beslut fattades om att bussen skulle skrotas. Det var då vår medlem Tommy Karlsson fick tips om bussen och lyckades rädda den från destruktion. Renovering påbörjades hösten 1999 och renovering var klar lagom till Tommys dotters studentexamen våren 2000.
Tommy är en aktiv medlem i vår förening. Han och hans buss förtjänar en egen plats på vår hemsida.